Az API 2016 decemberben kiadott
új haszongépjármű motorolaj szabványai

Az API CK-4 és API FA-4 motorolajokat olyan új motor gyártói és környezetvédelmi elvárásoknak megfelelően fejlesztették ki.
Mindkét szabványra jellemző, hogy fokozottan védik a kipufogógáz után kezelő rendszereket, és növelik az üzemanyag felhasználás hatékonyságát.

A nagy teljesítményű dízel motorolajok két új szabványa a fejlesztések és felhasználhatóság tekintetében azonban eltérőek.

  • Az API CK-4 a közúti és nem közúti (mezőgazdasági és munkagépek stb.) felhasználásra lett kifejlesztve, úgynevezett hagyományos HTHS (3,5 mPas) dinamikus viszkozitású kenőanyag hagyományos kéntartalmú üzemanyagok használatához.
  • Az API FA-4 elsősorban közúti felhasználásra lett kifejlesztve, alacsony HTHS (2,9-3,2 mPas) dinamikus viszkozitású kenőanyag csökkentett (<15 ppm) ként tartalmazó üzemanyagok használatához. Ezek az olajok meghosszabbítják a kipufogógáz utókezelő élettartamát, és nagymértékű üzemanyag-takarékosságot biztosítanak.

Az API új haszongépjármű motorolaj szabványok 2016. decemberétől:


API CK-4 MOTOROLAJ SZABVÁNY:

A CK-4 motorolajokat olyan új iparági szabványokra fejlesztették ki, amelyek célja az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentése és az üzemanyag-fogyasztás javítása. A nagy teljesítményű dízelmotoros olajok ezen kategóriáját eredetileg API PC-11 (API = American Petroleum Institute) néven vezették be. A véglegesítés után a kategória elvevezése API CK-4-re változott. Bár az API CK-4 motorolajokat a korszerű, nagy hatékonyságú motorokhoz tervezték, visszafelé a régebbi szabványokkal kompatibilisek. Ez azt jelenti, hogy a API CK-4 olajokat úgy tervezték, hogy ne legyen káros hatásuk a régebbi berendezésekre.

Ez az új motorolaj kategória (CK-4) négy nagyobb javulást kínál
a régebbi olajokhoz képest:

  • Üzemanyag-fogyasztás csökkenés
  • Megnövelt nyírásstabilitás
  • Megnövelt oxidációs stabilitás
  • Továbbfejlesztett habzásgátlás
  • Jobb levegőelváló képesség

API CK-4 motorolajokat a négyütemű haszongépjármű dízelmotorokba fejlesztették. Ajánlott SAE osztály 15W-40, 10W-30 és 5W-30 valamint megfelelhet a 10W-40 és 5W-40 is. Teljesíti az új 2017-es (közúti és nem közúti) Tier 4 károsanyag-kibocsátási előírásokat, valamint a korábbi évek előírásait. Felhasználhatóak minden olyan diesel motorban ahol az alkalmazott dízelüzemanyag kéntartalmú legfeljebb 500 ppm (de 15 ppm alatti kéntartalmú gázolaj ajánlott). API CK-4 motorolajok különösen hatékonyan védik a legmodernebb kipufogógáz utókezelő rendszereket, (a részecskeszűrőket és más fejlett utókezelő berendezéseket). A jelenleg használatos összes kipufogógáz kezelő rendszerhez (EGR, SCR, DPF) alkalmazható. Az API CK-4 motorolajok úgy vannak kialakítva, hogy fokozott védelmet biztosítsanak az olaj oxidációja, viszkozitás csökkenése, öregedése és az olaj habosodásával szemben. Megakadályozzák a katalizátor és részecskeszűrő eltömődését, a motor alkatrészek kopását, az olaj degradációját alacsony és magas hőmérsékleten. Meggátolja a korom okozta viszkozitás növekedését. Jobb az olaj levegőelváló képessége. API CK-4 motorolajok túlteljesítik az API CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4 és CG-4 és ezeknél régebbi API „C” Service kategóriák kritériumait ezért a régebbi API szabványok helyett is használhatóak. Abban az esetben, ha nagyobb mint 15 ppm kéntartalmú üzemanyagot használnak az üzemeltetés során, kérni kell a motorgyártó karbantartási utasítását az olajcsere intervallum hosszával kapcsolatosan. Mert az ilyen üzemanyag hatással lehet a kipufogógáz-utókezelő rendszer tartósságára és / vagy olajcsere ciklust is lerövidítheti.


API FA-4 MOTOROLAJ SZABVÁNY:

API FA-4 motorolajokat a négyütemű alacsony káros anyag kibocsátású haszongépjármű dízelmotorokba fejlesztették. Ajánlott SAE osztályok 10W-30 és 5W-30.
Teljesíti az új 2017-es közúti károsanyag-kibocsátási előírásokat. Felhasználhatóak minden olyan diesel motorban ahol az alkalmazott dízelüzemanyag kéntartalma legfeljebb 15 ppm.
API FA-4 motorolajok különösen hatékonyan védik a legmodernebb kipufogógáz utókezelő rendszereket, (a részecskeszűrőket és más fejlett utókezelő berendezéseket).
Az API FA-4 motorolajok úgy vannak kialakítva, hogy fokozott védelmet biztosítsanak az olaj oxidációja, viszkozitás csökkenése, öregedése és az olaj habosodásával szemben. Megakadályozzák a katalizátor és részecskeszűrő eltömődését, a motor alkatrészek kopását, az olaj degradációját alacsony és magas hőmérsékleten. Meggátolja a korom okozta viszkozitás növekedését.
A motorolaj szabvány HTHS viszkozitása hagyományos motorolajoknál alacsonyabb 3,2 mPas és
2,9 mPas közötti ez elősegíti az alacsonya üzemanyag fogyasztást és a káros anyag kibocsátást.
API FA-4 motorolajok visszafelé NEM kompatibilisek, vagyis nem használhatóak más régebbi API „C” Service kategóriájú motorolajok helyett.

Kérjük, az Ön specifikus OEM kézikönyvére
hivatkozzon minden esetben az alkalmazandó,
termékek és az olajcserék közti időszakok tekintetében.

A tájékoztató megfelelő
volt a publikáció idején.
Készült 2017. 07. hó

Tisztelettel:

Jánosfalvi Ferenc
kenőanyag szakértő értékesítő