2013-ban Szabó Krisztián Európa-bajnok lett az FIA Autocross Európa-bajnokság Buggy 1600-as kategóriájában. Idehaza az MNASZ az „Év Autóversenyzőjének” is megválasztotta. A sikerekhez azonban nem elég önmagában a pilóta, még akkor sem, ha olyan tehetséges az illető, mint Szabó Krisztián.IMG_5241

Az autósport csapatsport, és rengeteg apró mozaikkockából épül fel minden egyes apró részsiker. A technikai sportokban való érvényesüléshez elengedhetetlen a pénz, de önmagában ez édeskevés. A tehetség is kevés. Egy ember kevés. Két ember is kevés. Egy csapat kell, kiváló szakemberek kellenek, akik a maguk részterületén külön-külön a legjobb munkát végzik a világon. És az kell, hogy ezek a kiváló emberek, ezek az egyenként is nagyon-nagyon tehetséges szakemberek – azt hiszem, nyugodtan mondhatjuk: zsenik – összefogjanak, és egy közös álom, egy nagy cél érdekében egyesítsék erőiket.
Szabó Krisztián Európa-bajnok lett, mert ő volt a legjobb versenyző 2013-ban az FIA Autocross Európa-bajnokság Buggy 1600-as kategóriájában. Ő volt a legkitartóbb, ő volt az, aki a leglehetetlenebb helyzetekben sem adta fel a győzelem reményét, és ő volt az, aki fel tudta tenni a pontot az i-re és nyerni tudott. De ő tudja a legjobban, hogy ő csak az utolsó mozaikkocka volt ebben a hatalmas, legalább száz embert mozgató kirakósban, és ha csak egyetlen apró összetevő hiányzott volna, máris hiányos lett volna az összkép.
Egyszóval, Szabó Krisztián Európa-bajnok lett, mert mögötte állt a legjobb csapat. Mögötte álltak a legjobb szakemberek, és nem külföldi szakemberek álltak mögötte, hanem magyarok! Magyar csapat színeiben, magyar építésű autóval, a differenciálművek kivételével száz százalékig magyar alkatrészekkel, magyar szakemberek munkájának köszönhetően fektette két vállra 2013-ban Krisz az egész világot.
Ezt a hátteret, és ezt a hungarikumnak, illetve országimázs-építő eszköznek is beillő végterméket, az autót, és a mögötte álló magyar szakembereket szerette volna bemutatni az XLavina Pap Motorsport csapata a nagyközönségnek. IMG_5254Ebből a célból, az ő tiszteletükre tartottak kedd este egy nagyszabású sajtótájékoztatót, Vácott, a Rubra Étteremben.
„Van itt a csapaton belül egy kiváló magyar termék. Mai szóhasználattal élve mondhatnánk azt is, hogy Magyarország jól teljesít – amennyiben mi képviseljük ezzel az autóval, az Európa-bajnokságon!” – vezette fel az eseményt Szabó László, Krisztián édesapja, korábbi kétszeres magyar bajnok, illetve Central Europe Dakar Rally szakaszgyőztes quad tereprali-versenyző.
„Ebben az autóban semmi nincs importból, csak a differenciálművek. Az összes többi alkatrész, az autó összes többi összetevője Magyarországon, magyar szakemberek hozzáértéséből és munkájából készül. Én igazán büszke vagyok az eredményen, az Európa-bajnoki címen kívül arra is, hogy ezt az eredményt egy magyar termékkel tudjuk elérni. Sorolhatnék több száz embert, akinek hatása van a mi csapatunk munkájára és az egész autó fejlődésére, most közülük a legfontosabb személyeket szeretnénk bemutatni a közönségnek.”
A középpontban tehát Szabó Krisztián Európa-bajnok buggy-ja, és az emberek, akiknek a munkájából ez a világverő autó megszületett és összeállt olyan versenyképes technikává, amilyen.
„Az autó története hosszú időre nyúlik vissza, egészen a később kiváló konstruktőrként elhíresült Pap László gyerekkoráig. Az ő édesanyja, Varga Zsuzsa, az autocross szakosztályunk elnöke volt az, aki elhatározta, autocross versenyzőt farag fiából, és ezután jó 20 éven keresztül autóversenyeztek szorgosan. Ez idő alatt (Pap) Laci olyan tudást szedett össze, és annyi jó ötletet lesett el mindenhonnan a világból, hogy aztán gondolt egy nagyot, és elkezdte ezt az autót megépíteni” – utalt az előzményekre Szabó Krisztián édesapja, hiszen semmi nincs előzmények nélkül, és a nagy elődök, főként Pap Laci nélkül ma Krisz sem tartana ott, ahol.

Pap László, az autó építője:IMG_5259 „Emlékszem az első találkozásunkra. Ugyanúgy indult az ismeretségünk, mint előtte 20 éven át elég sok versenyzővel. Krisztián bejött egy leégett autóval hozzám, ami a legelső autocross versenyén égett le, és hát gondolta, hogy ebből majd építünk valamit. Hát mondtam neki, hogy ebből nem, de van itt egy másik autóm, amivel lehetne valamit kezdeni. Úgyhogy belevágtunk! Az első közös versenyünkön, Nyirádon rögtön A-döntős lett, és még abban az évben dobogóra állt egyszer a juniorok között. Aztán 2008 elején azt mondta nekem, hogy ő megnyeri az Európa-bajnokságot! Erre én azt feleltem, hogy ’Jól van, Krisztián, ha megnyered idén az Eb-t, akkor én saját kezűleg lefestem az autódat aranyszínűre!’ Nos, az év utolsó futama előtt festenem kellett, mert Krisztián állta a szavát, és Európa-bajnok lett!” – emlékezett vissza a 2008-as év történéseire Pap Laci, majd hozzátette:
„Nagyon büszke vagyok Krisztiánra, mert azt a célt váltotta valóra, amit én annak idején, még 1994-ben kitűztem magamnak. Sok évig próbálkoztam vele, de nem sikerült, majd Krisztián jött, látott és pikkpakk megnyerte az Európa-bajnokságot. Köszönöm neki, hogy teljesítette az álmomat, és hogy kicsit én is a magaménak érezhetem a sikerét.”
Az autó megépítése mellett legalább olyan fontos, hogy ezt az autót a versenyhétvégék idején, a futamok között is újra és újra versenykész és versenyképes állapotba hozzák. Ennek a munkának a dandárját javarészt Keszter György főszerelő végzi.
Keszter György, főszerelő: „IMG_5266A futamok közben leginkább 10 perc alatt szoktuk újjáépíteni az autót, mert többnyire ennyi idő van rá, és ennyi idő alatt kell mindent elkövetnünk, hogy az autó a következő futamon már újra száz százalékos állapotban álljon rajthoz. Krisztián szerencsére mindig nagyon vigyáz az autóra, csak az ellenfelek próbálják meg mindig kiütni, úgyhogy azért szokott lenni némi munkánk a hétvégéken. Az idei év előtt gyakorlatilag alig kellett motort cserélnünk, szinte mindegyik évet végigcsináltuk egy motorral, idén viszont volt olyan verseny, amikor két motorcserét is véghez kellett vinnünk. Szerencsére van benne gyakorlatunk, úgyhogy egy átlag motorcserével úgy 15-20 perc alatt megvagyunk.”
A versenyautó olyan, mint egy nagy kirakós. Vannak kisebb és nagyobb alkatrészek benne, de mindegyik ugyanolyan fontos, mert a jó eredményhez mindegyiknek tökéletesen kell ellátnia a saját feladatát. Lehetőleg jobban, mint a többi versenyző hasonló alkatrészei teszik. Itt kerül előtérbe a magyaros lelemény és a magyar szakemberek messze földön híres találékonysága. Például a motorépítés terén, a Békés megyei Csanádapácán!
Kulik Csaba, motormágus: „Krisztián motorja, amivel idén ment, az körülbelül olyan 270 lóerő, ezt 1586 köbcentiből hoztuk ki. Általában sokáig szokta bírni 1-1 motorja, és évente csak egyszer kell felújítanunk őket. Pedig ismerjük Kriszt, nyomja neki, ami a csövön kifér, de közben nagyon vigyáz is a technikára. Reméljük, még sok motort építhetünk neki, amikkel sok-sok Európa-bajnokságot fog még nyerni.”IMG_5267
Ugyanilyen fontos a kipufogó szerepe is, ezért gondolatban Csanádapácáról most Kaposvárra, Bódis Sándor műhelyébe látogatunk. Egy vidéki családi vállalkozásról beszélünk, ami világhírű kipufogókat gyárt. Hallgassuk, mit mond erről Szabó Laci! „Idén kint voltunk Belgiumban egy teszten, próbáltunk fejleszteni a kipufogón. Az ottani mester azt mondta, hogy ha az ő kipufogóját felrakjuk, akkor 10 lóerővel erősebb lesz az autó. Felraktuk a kipufogóját, és kiderült, hogy a miénk volt az övéhez képest plusz 10 lóerő! Újabb kiváló magyar termék, köszönjük szépen Sanyi bácsinak!” Magyarán, nem kell a világ másik felén keresni a legjobb szakembereket, itt vannak ők az országhatárokon belül, csak jól körül kell nézni!
Ha így teszünk, nemcsak motor és kipufogó mágust találunk, de olyan embert is, aki ezt a motort a lehető legjobban beprogramozza! Kulin Ferencről beszélek, arról az emberről, aki a Suzuki Hayabusánál fel tudta éleszteni azt a versenymotor-fejlesztő programot, amely azóta is kimutatható formában hozzájárul Szabó Krisztián nemzetközi eredményeihez.
Kulin Ferenc, programozó: „Mindent megteszünk, hogy Krisztián a lehető legjobb autóval álljon rajthoz minden versenyen, amin elindul. A komputer szoftverét mindig saját logika alapján építem fel, ezáltal olyan háttérrel megy az autó, ami csak Krisztiánnak van meg, a riválisainak nincs. Ő pedig van olyan ügyes versenyző, hogy ezt ki is használja! A MoTec gyár saját szoftvere a kiinduló alap, amit használunk, de ebbe olyan dolgokat is beleraktunk, amiről talán még ők sem tudnak ott a nagy gyárban, hogy létezik.”
Tudjuk, a motorerő önmagában kevés, le is kell vinni azt a talajra! Mindez az autocross-ban különösen nagy kihívást jelent, mivel laza talajon folynak a versenyek, és a futómű a pályák sajátosságaiból adódóan többnyire össze-vissza pattog. Ilyen körülmények között nem egyszerű elérni azt, hogy a kerék szinte folyamatosan a földön legyen és hajtson. A kihívásra a megoldást Déczi Ferenc lengéscsillapítói adják!IMG_5285
Déczi Ferenc, lengéscsillapító „mágus”: „Ez a lengéscsillapító szett kifejezetten Krisztián autójához és az ő vezetési stílusához lett megépítve a világ legjobb lengéscsillapító-alkatrészeinek kombinálásával. Autcross-ban egyedül Krisztiánéknak dolgozom, úgyhogy ilyen lengéscsillapítójuk ebben a sportban csak nekik van. Múlt héten meglátogattak minket az Öhlins anyacégtől, és ők is vittek egy csomó plakátot Krisztiánról, ők is nagyon büszkék rá, hogy ilyen futóművel lett Európa-bajnok ez a magyar fiatalember. Hát még mi!”
Elérkeztünk a kirakós utolsó nagyon fontos összetevőjéhez. Ő maga Krisztián, a pilóta. Ő is hungarikum, és a legjobb alapanyagból készült, kiváló géneket és nagyon nagy adag tehetséget örökölt. Őt is érik azonban különböző behatások a versenyeken, és nagyon fontos, hogy a családján kívül is legyen mellette valaki, aki ha kell, apja helyett apja, és mindig ott van mellette, bármi történjen. Ez az ember Krisztián mellett a versenyhétvégéken Krasznai Tamás.
Krasznai Tamás, „a mindenes”:IMG_5283 „2010-ben, amikor Krisztián másodszor lett Európa-bajnok a junior kategóriában, éppen hétfőn pakolgattuk össze a dolgainkat Franciaországban, hogy induljunk a következő versenyre, amikor reggel 7-kor csörgött a telefonom. A feleségem volt az! Mi bajnokok lettünk, odahaza pedig épp akkor született meg a lányom! Aztán elértünk 2013-hoz, ismét Franciaország, és ismét Európa-bajnokok lettünk, immár felnőtt kategóriában. Csodálatos, megható pillanatok voltak ezek, amiket sosem felejtek!” –mondta el könnyeivel küszködve a család barátja.IMG_5307
Krisztián a fizikai és mentális felkészülésre is nagyon nagy hangsúlyt fektet a versenyek előtt és után, ebben Matics Zsolt és a Fit 4 Race segíti. IMG_5290

 

A szintén magyar OXXO Energy Drinknek köszönhetően bármikor végigpörög akár két versenyhétvégét is egymás után, IMG_5300a Road zenekar pedig koncertjein viszi jó hírét neki és a csapatnak, nem beszélve a jó hangulatú közös bulikról, amik segítenek levezetni a versenyek utáni feszültséget.

Kiemelt támogatója a csapatnak az XLavina is, Szabó László cége, amely a IMG_5293kenőanyagokat is biztosítja Krisztián autójába. Végigtesztelték az összes Magyarországon kapható versenyterméket, de mégis azt a kenőanyagot használják, amit ők maguk is árulnak, mert bizonyítottan ez a legjobb. Ezzel lettek Európa-bajnokok – családban marad! Ez nem titok, az eni I-Ride MotoGP 10w-60 motorkerékpárokra kifejlesztett kenőanyaga. Ez Olaszországban lett kifejlesztve, és a MotoGP-ben, a Moto2-ben és a Moto3-ban is számtalan csapat alkalmazza.
De hiába lenne a legjobb motor, kipufogó, lengéscsillapító és kenőanyag stb., ha Krisztián a nagy sárban semmit nem látna a pályából! Az XLavina Pap Motorsport azonban egy profi csapat, amely minden apró részletre gondosan figyel, és az autocross minden apró részterületén kidolgozta magyar partnereivel a legjobb megoldást. Így aztán szemüveggyártó partnerük is van. Nem azt a filmes megoldású versenyszemüveget használják, mint a külföldi riválisok (az alá folyton bemegy a sár stb.), hanem egy egyszerű letépős rendszert, amire Krisztián minden futam előtt felpakol az Oakley-ra vagy 20 réteget, és ezeket folyamatosan tépkedi le két váltás között, hogy tökéletesen lásson. Csak a tisztánlátás végett: ennyire összetett sport az autocross!
És ennyi mindent ért az alatt a csapat, amikor azt mondja: „Köszönjük minden partnerünk és támogatónk eddigi munkáját!”
2014 már elkezdődött, és az XLavina Pap Motorsport meglevő partnereivel, a magyar szakemberekkel közösen, ezzel a hungarikumnak beillő autóval veszi célba az újabb Európa-bajnoki címet. Szabó Krisztián egyszer, 2010-ben már megvédte Eb-címét, akkor még a juniorok között. Idén a felnőttek között, a Buggy 1600 kategóriában készül hasonló bravúrra.

A csapat 2013-as Európa-bajnoki videóját az alábbi linken lehet megtekinteni: