HAMAROSAN:
SAE 5W-20, SAE 0W-30, SAE 0W-20, SAE 0W-16, SAE 0W-8

 

A jelenlegi iparágat meghatározó és elérhető kenőanyagok nem képesek az új motorgyártói fejlesztések elvárásait teljesíteni. Az elmúlt közel 10 évben bevezetésre került új kenőanyag szabványoknak megfelelő kenőanyagok helyett, teljesen új motor és
hajtáslánc kenőanyagokat kell az olaj gyártóknak kifejleszteni, az eddig alkalmazott kenőanyagok felhasználási tapasztalatai és az új generációs motorfejlesztésekkel összhangban.
Az európai, japán és amerikai motor gyártók bizonyos szempontból hasonló irányban fejlesztenek.
A felületmódosítás, felületi bevonatok (polimer PFM, DLC, PVD króm-nitrid stb.) és a megmunkálások (PTWA) miatt a felhasználandó anyagok fejlesztése nagy erőkkel folyik.

E mellett a kenőanyagoknak is jelentős szerepük van az új konstrukciók sikerében, mert ezek egymásra kiható fejlesztések.

ELSŐDLEGES CÉLOK, ELVÁRÁSOK A KENŐANYAGOK TERÉN:

CO2 (szén-dioxid) kibocsátás további csökkentése
Továbbra is megosztott a szakma abban, hogy teljesíthető és valóban indokolt-e ezen szigorodó előírások megléte (lásd: diesel botrányok).

Erősebb kopásvédelem biztosítása
Az alacsony hamutartalmú kenőanyagok új sorozatának üzemeltetési tapasztalatai alapján
a motor gyártók elvárása, hogy még magasabb szintű legyen a kopásvédelem. Az egyre elterjedtebb Start-Stop rendszerek, a motor kialakításokból fakadó felületi terhelések növekedése, az LSPI jelenség, a hibrid autók stb. a meglévő kenőanyag technológiáknál hatékonyabb motorkopás-védelmet követelnek.

A kémiai stabilitás növelése
A nagyobb motorhőmérséklet káros kémiai hatásokat és megnövekedett oxidációt okoz a folyamatosan csökkenő olajtöltet mennyiségben.

Korrózióvédő hatás növelése
Az egyre általánosabban elterjedt feltöltött motorokban, egyes üzemmódokban a kondenzálódott töltőlevegő vízgőz-tartalma megnő, és ez korróziót okozhat.

Jobb levegőelváló képesség
A csökkenő olajtöltetekben a levegő eltávozására rendelkezésre álló idő lerövidül, miközben a nagyobb hőmérséklet miatt a levegő könnyebben átjárja az olajat.

A biokomponens tartalmú üzemanyagokkal való összeférhetőség növelése
A nagy és egyre növekvő üzemi hőmérséklet miatt a jelenlegi biokomponens tartalmú üzemanyag összeférhetősége a motorolajokkal még mindig nem megfelelő.

Összeférhetőség az új felületkezelési anyagokkal

Az új felületkezelési eljárások során használt új anyagoknál előfordulhat, hogy azok a mostani kenőanyagokkal összeférhetetlenek ezért egyes új motortípusoknál, újfajta egyedi adalékrendszerrel előállított kenőanyag kifejlesztése szükséges.

Az energiafelhasználás hatékonyságának növelése
A motor súrlódási vesztesége a motor teljes energia bevitelének mintegy 7,5%-át teszi ki.
Tovább kell csökkenteni a súrlódási veszteségeket mind a motorolajoknál, mind a hajtásláncok területén. Ezzel jelentősen javítható az üzemanyag-felhasználás hatékonysága.
Ezt két irányból is fejlesztik a kenőanyag gyártók:

1/ A viszkozitás csökkentése: új SAE osztályok bevezetése SAE 0W-8, SAE 0W-12, SAE 0W-16 és ami már most látszik, hamarosan az európai autók terén általános használatú lesz a SAE 0W-20

 2/ Új fejlesztésű súrlódáscsökkentő adalékok (pl. nanotechnológiai úton előállított szilárd adalékok titán-diszulfid (pl: Castrol Titanium FST) és új bázis olajak (pl.: polialkilén-glikol bázis olaj /PAG/) alkalmazása.

Megjegyezném, hogy súrlódás csökkentésére irányuló erőfeszítéseknek összhangban kell lennie a tartóssággal, a kibocsátással (olajfogyasztással) és a megfizethetőséggel.

Alapvető tény, hogy a kenőanyaggyártók és a szabványosító intézetek lemaradásban vannak a motorgyártói igényekkel szemben.  Ennek okai:

A motor gyártók fejlesztései sokkal gyorsabbak, mint a kenőanyag fejlesztések vagy a kifejlesztett anyagok végső tesztelése hosszabb időt vesz igénybe. Kenőanyagok terén rengeteg fejlesztés történik a háttérben, ez pedig jelentős változásokat és a termékek sokféleségét vetíti előre. Egyértelműen látszik az a tendencia, hogy az európai motor gyártók vagy az Európában értékesített személygépjárművekhez az elkövetkező években bevezetik az új kenőanyag előírásokat, amelyekben viszonylag egységes tendencia is felfedezhető:

1/ A SAE osztályok irányadóan SAE 0W-20 és utána SAE 0W-16-os motorolajok lesznek.
(MB, VW csoport, OPEL, BMW, VOLVO, JAGUAR, LAND ROVER, FORD, FIAT, TOYOTA, HYUNDAI stb.)
2/ A már meglévő OEM kenőanyag előírásokat szigorítják és sokrétűbb motor- és flotta teszteket írnak elő (VW, MB, OPEL, PSA, BMW, stb).
pl. GM Dexos 2 új verziója az eddigi 15 motor teszt helyett 21-et ír elő az kenőanyag gyártóknak.

Lássunk néhány példát, milyen új kenőanyag szabványok érkeztek vagy várhatóan bevezetésre kerülnek:

  • Kiadták az új ACEA C5 kategóriát, ami egy közepes hamutartalmú ún. Mid-SAPS motorolaj SAE 0W-20 és 5W-20 osztályú motorolajokat tartalmazza és alacsony HTHS 2,6 < 2,9 mPas közötti viszkozitású.
  • A Mercedes-Benz bevezette az MB 229.71 szabványt, ami hasonló az ACEA C5 előíráshoz
    Mid-SAPS motorolaj SAE 0W-20 HTHS viszkozitása 2,6 mPas benzin és diesel gépjárművekhez
    ajánlott termék Mobil 1 ESP x2 0W-20 motorgyártói elfogadással
  • A Mercedes-Benz bevezeti a MB 229.6 szabványt SAE 0W-30 és SAE 5W-30 benzines motorokhoz, ami egy hagyományos hamutartalmú, de üzemanyag takarékos specifikáció, viszont alacsony HTHS 2,9 mPas viszkozitású (az ACEA A5/B5 az alapja) M270 M274 és M276 motorokhoz
    ajánlott termék Mobil 1 FS LV 0W-30 (bevezetés alatt)
  • VW csoport bevezette a VW 508 00 / 509 00 szabványt
    ajánlott termékek:
    Eurol Syntence LV 0W-20 motorgyártói elfogadással
    és a Mobil 1 ESP x2 0W-20 motorgyártói elfogadással
  • Porsche C20 gyakorlatilag megegyezik a VW 508 00/509 00 szabvánnyal
    ajánlott termékek:
    Eurol Syntence LV 0W-20
    és a Mobil 1 ESP x2 0W-20 motorgyártói elfogadással
  • Jaguar STJLR.51.5122 SAE 0W-20 (XE, XF, XJ, F-Type and XK) Land Rover (Discovery 4, Range Rover és Range Rover Sport modellekhez)
    ajánlott termékek:  Eurol Ultrance JLR 0W-20 és a Mobil 1 ESP x2 0W-20 motorgyártói elfogadással
  • Ford WSS-M2C952-A1 SAE 0W-20 a Ford következő generációs motorjaihoz
  • OPEL GM új GM Dexos 2 megújított vizsgálati rendszer SAE 0W-20 és SAE 0W-30 a preferált és HTHS 2,6 -2,9 mPas
  • BMW Long-Life 17FE+ SAE 0W-20 az új generációs motorokhoz extra üzemanyag takarékos
  • Fiat 955535-DXS SAE 0W-20 alapja a C2 HTHS 2,8 mPas

Tisztelettel: Szabó Gyula
Marketing és stratégiai igazgató
Lavina Szerviz Kft.

 

Látogasson el kenőanyag nagykereskedelmi a webshopunkba és tekintse akcióinkat.