+36 27 318 306 Kapcsolat
Vissza

Miért különböző színűek a fagyálló hűtőfolyadékok?

Gondolkoztál már azon, hogy miben különböznek egymástól a rózsaszín, narancssárga, kék, zöld és lila  fagyállófolyadékok? Talán vettél egy autót, először ellenőrizted a hűtőfolyadék tartályát, és észrevetted, hogy a benne lévő folyadék színe különbözik az előző autóétól. Talán azon gondolkodsz, hogy melyiket használjam, ha utántöltésre van szükségem?

A fagyálló hűtőfolyadék szint ellenőrzésről könnyű elfeledkezni. Míg az olajat rendszeresen ellenőrizzük, sok esetben a vezetőnek eszébe sem jut, hogy évről évre megnézze a hűtőfolyadék-tartályt.

Ha a motort hűtőfolyadék nélkül használják, különösen télen nagyobb károkat okozhatnak. Nyáron vészhelyzetben sima vízzel is lehet hűtést biztosítani, bár ezen túlmenően nem ajánlott, mivel sokkal könnyebben átforrósodik, így szintén kárt tehet az autóban. Télen a víz megfagy és térfogatában kitágul, ami megrepesztheti a motorblokkot, a hűtőradiátort és a fűtőbetéteket. Emellett pedig fontos, hogy a fagyálló folyadék kenési képességekkel is rendelkezik, a vízpumpa rendszer kenését sokban segíti, emellett pedig a gumicsövek ápolásáért felel, hogy azok rugalmasak és hosszú távú működésre képesek legyenek – így amint tehetjük, a rendszerbe után kell tölteni a fagyállót, hogy elkerülhessük a károkozást az autónkban. A fagyálló hűtőfolyadékot desztillált vízzel keverik össze, legalább 50/50 arányban. Ez csökkenti a hűtőfolyadék fagyáspontját, hogy még a legrosszabb téli körülmények között is megvédje azt a befagyástól. A fagyálló hűtőfolyadék nyáron felforralásgátlóként működik, és megvédi a rendszer alkatrészeit a korróziótól.

 

Milyen előnyei vannak a fagyálló hűtőfolyadék használatának?

Nyáron a motor hűtését segíti (megakadályozza, hogy a motorban a folyadék felforrjon). Télen megvédi a motort a befagyástól.

Ezeken a jól ismert előnyökön kívül azonban vannak más előnyök is, amelyeket érdemes megemlíteni:

  • Korrózióálló. (A fagyálló folyadék nem támadja meg a fémeket, amelyekkel érintkezik, és idővel nem teszi tönkre azokat.)
  • Megakadályozza a lerakódásokat. (Megakadályozza a mészkőlerakódásokat és más hasonló lerakódásokat, amelyek csökkenthetik a hűtőrendszer hatékonyságát)
  • Habzásgátló. (A hűtőfolyadék speciális adalékanyagokat tartalmaz, amelyek megakadályozzák a habképződést. Ha a hab megjelenik, a hűtőrendszer hatékonysága csökkenhet)

 

Milyen gyakran kell cserélni a hűtőfolyadékot?

Elméletileg korlátlan ideig jónak kell lennie. Ez elméletben így van, azonban a valós körülmények között, függetlenül a minőségétől, a hűtőfolyadékot (fagyálló folyadékot) 2-5 évente egyszer kell cserélni (ez az átlagos idő, amely után a folyadék elveszíti előnyei nagy részét, kivéve, ha a flakonon kifejezetten "élettartam" van feltüntetve).

Nem szabad elfelejteni a hűtőfolyadék cseréjét, mert télen a motor helyrehozhatatlan károkat szenvedhet.

A hűtőfolyadékot (fagyálló folyadékot) a fagyálló fokoló (refraktométer) nevű eszközzel mérhetjük.  Refraktométert a lavina webáruházban is megtalálhatod ide kattintva. Egy másik lehetőség, hogy egyszerűen megkérjük a szerelőt, hogy mérje meg a hűtőfolyadék fagytűrő képességét, mielőtt a tél beköszönt.

 

Hányféle fagyálló kapható?

A fagyálló folyadék 1-nél több színben is megtalálható. Ez zavaró lehet azok számára, akik nem tudják, hogy az egyes színek mit jelölnek. Lebontjuk Önnek, hogy jobban megértse, miért van ennek a folyadéknak többféle színe. A színek közé tartozik a kék, sárga, zöld, piros, rózsaszín, türkizkék, narancssárga és lila.

Mivel egy jármű nagyjából bármilyen típusú hűtőfolyadékot üzemeltethet, amely biztonságos az alumínium számára, a típust attól függően kell megválasztania, hogy milyen védelmet vár tőle pl.  megakadályozza a korróziót és megóvja a fémeket és az alumínium alkatrészeket stb.

 

G11, G12, G12++, G13 mik ezek?

A fagyállókra az autógyártók is nagy hangsúlyt fektetnek. Mivel az egyik legelterjedtebb a VW csoport márkái, nyilván az általuk használt jelzéseket használják legtöbben.

  • G11: Általánosságban az1996 előtt gyártott járművekbe ajánlott
  • G12: Az 1996 után gyártott járművekbe ajánlott
  • G12++: A 2005 után gyártott járművekbe ajánlott
  • G13: A 2008 után gyártott járművekbe ajánlott
FAGYÁLLÓ VÁSÁRLÁS

 

3 FŐ TÍPUSRA BONTHATÓK A FAGYÁLLÓK

Szervetlen savas technológia (IAT)

Általánosan az 1920 és 1990 között gyártott autókban használható.

Ez szilikátokat és foszfátos korróziógátlókat tartalmaz, a fém alkatrészek például a hűtő és a motor védelmére.

Általában élénkzöld színben található, és 50 000 kilométerenként vagy 2 évente ajánlott cserélni.

 

Szerves savas technológia (OAT)

Piros és zöld hűtőfolyadékok

Az OAT hűtőfolyadék színe a narancssárga, élénkpiros, vörös, piros, kék és sötétzöld színek között változik.

Ez nem tartalmaz szilikátokat vagy foszfátokat, viszont korróziógátlókat tartalmaz, ami lehetővé teszi, hogy sokkal hosszabb ideig hatékony legyen. Speciális adalékanyagokat használnak a rozsda és a korrózió megelőzésére, azonban a fém alkatrészeken idővel némi kopás tapasztalható. Az ilyen típusú hűtőfolyadékot 210 000 kilométerenként vagy 5 évente ajánlott cserélni. Jellemzően az újabb GM, VW, Honda, Mitsubishi, Nissan és Toyota autókban használható. Bár régebbi típusú autókban is működőképes, de a legjobb, ha a gépjármű kézikönyvében ellenőrzi, hogy az OAT technológiával gyártott hűtőfolyadékok biztonságosan és hatékonyan használhatók-e.

 

Hibrid szerves savas technológia (HOAT)

Az IAT és OAT hűtőfolyadékok keveréke melyet az újabb autókhoz terveztek. Ez hozzáadott szilikátokat tartalmaz, amelyek növelik az alumínium védelmét és megakadályozzák a korróziót. A rozsdásodás megelőzésére is tartalmaz adalékanyagokat. Hogy ezeket egy kicsit könnyebben meg lehessen különböztetni, a HOAT hűtőfolyadékok sárga, türkiz, rózsaszín, kék vagy lila színben találhatók.

Ajánlott 240 000 kilométerenként vagy 5 évente cserélni. Jellemzően a nagyobb európai, német és ázsiai autógyártóknál használható.

Ökölszabály, hogy ha az autód gyárilag egy adott színű hűtőfolyadékkal van feltöltve, akkor ne változtass rajta, és nem szabad keverni más színű folyadékokkal sem. A fagyálló folyadék típusa minden esetben benne van az autó használati útmutatójában.

Figyelj a hűtőrendszer kapacitására is, ahogyan az a használati útmutatóban le van írva. Fontos a megfelelő hűtőfolyadékszint. Ha a tervezettnél kevesebb van a rendszerben, csökken a motor hűtése és túlmelegedéshez vezethet.

 

Hogyan készítsük elő a hűtőfolyadékot?

A hűtőfolyadék koncentrált formában kerül forgalomba, és a mi éghajlati viszonyainknál 50-50 arányban kell összekeverni vízzel ahhoz, hogy működjön, kivéve, ha másként van jelölve, vagy már előre össze van keverve. Még ha a modern hűtőfolyadékok képesek is működni a csapvízben található kloridok és keménység mai szintjével, a felhasználóknak azt tanácsoljuk, hogy a korrózió csökkentése érdekében desztillált vízzel készítsétek el a keveréket.

A csapvíz magnézium-, kalcium- és keménységionokat tartalmaz, amelyek hozzájárulnak a hűtőradiátorban a vízkőlerakódásokhoz, amelyek csökkentik a hűtés hatékonyságát. Emellett kloridokat is tartalmaz, amelyek nagyon korrodáló hatásúak lehetnek.

A hűtőfolyadék és a desztillált víz összekeverésekor gondosan kövesd a palackon feltüntetett százalékos arányokat.

 

Pro tippek

Ha úgy döntesz, hogy lecseréled a fagyálló hűtőfolyadékot, győződj meg róla, hogy ugyanolyan színűre és jelzésűre cseréled.

 

A hűtőfolyadék cseréjekor a legjobb, ha az egészet leeresztjük, majd feltöltjük desztillált vízzel, beindítjuk a motort, és hagyjuk, hogy teljesen körbeáramoljon, majd ismét leeresztjük. A legjobb eredmény érdekében ezt 2-3 alkalommal kell elvégezni. Ez segít kiüríteni a régi elöregedett hűtőfolyadékot még a hűtőrendszer legmélyebb részeiből, zugaiból is, és segít az esetlegesen kialakult lerakódások megszüntetését

Készítsd el az 50-50% ban vagy a termékcímke utasítása alapján a bekevert hűtőfolyadékot, és folyamatosan töltsd fel a hűtőrendszert.

A hűtőfolyadék kiegyenlítőtartályán mindig van két jel minimum és maximum, akkor optimális ha a folyadék szint mindig a két jel között van. Amennyiben látszik, hogy egy kis mennyiség hiányzik nyugodtan rátölthetsz egy kis fagyálló koncentrátumot.

A lerakódások kockázatának csökkentése és a védelmi szintek magasan tartása érdekében ajánlott a rendszert legalább 30 naponta felmelegíteni és keringetni.

FAGYÁLLÓ VÁSÁRLÁS

 

Facebook Linkedin